A túlterhelt (rövidült) izom gyenge

Közzétéve: 2016. 12. 25.


Az odáig teljesen egyértelmű, hogy a megnyúlt izom gyenge, de sajnos ugyanez a helyzet: a rövidült izom esetében is, a túlterhelt (rövidült) izom gyenge. Nem képes optimális erőkifejtésre.

Korábban már írtam arról, hogy egy berövidült izom, hogyan gátolja a vele ellentétesen működő izmot, ami miatt nehéz a gyengült izom edzése. Erről itt olvashatsz. Ahhoz, hogy megértsd miért nagyon fontos a nyújtás és erősítés, hogy megőrizd az izomrost optimális hosszúságát, ahhoz be kell kukucskálnod az izom belsejébe.

Az izmokat izomrostok építik fel, az izomrostokat pedig myofibrillumok, ezeket pedig ismétlődő szarkomerek.

szarkomer

Nagyon csúnya szavaknak tűnhetnek ezek, és mondhatod, hogy ez Téged nem is érdekel igazából, ezért csak a lényeget szeretném kiragadni.
Egy szarkomer felépítését itt láthatod.

zvonal
Két Z-lemez között vannak vastag szálak, ezek a miozin szálak, és vannak vékony szálak, ezek az aktin szálak (körülöttük a Tropomiozin-C, mely az aktint gátolja a miozinhoz való kapcsolódásban). Ezek a szálak optimális esetben egymást bizonyos mértékben fedik, és amikor érkezik az ingerület (aminek hatására a szakoplazmában megnő a Ca 2+ ionok mennyisége) a Tropomiozin-C kapva kap az alkalmon, és elengedi az aktint, ami ennek határára a miozinnal kapcsolódni tud, szépen kapaszkodnak, rövidítve ezzel a szarkomer és ezáltal az izomrost hosszát is.

Itt látható, ahogyan az aktin és a miozin kapcsolatot létesít:

aktin-kotes

A kapcsolódás közben energiát szabadítanak fel, vagyis megtörténik az erőkifejtés. A blogbejegyzés végén találsz egy szuper érthető videót erről.
Ebből a bonyolultnak tűnő mondatból könnyen kihámozhatod, hogy miért van szüksége a testednek extra kalcium bevitelre, amikor mozgásba lendülsz!:)

Visszatérek a lényegre. Egy optimális hosszúságú izomrost egyszerre több egységet (aktin-miozin kapcsolódási pont) képes működtetni, vagyis egységnyi idő alatt nagyobb munkavégzésre képes, mint az elgyengült vagy megrövidült izomrost.
A megnyúlt izom azért gyenge, mert nem képes túl sok kapcsolódási pontot létrehozni az aktin és a miozin között, ezért a felszabaduló energia sem lesz sok, vagyis nagy erőkifejtésre képtelen az izom. Ennek az az oka, hogy az aktin és miozin szálak egymástól messze vannak, nem fedik egymást úgy, mint az optimális hosszúságú szarkomer esetében. Ez mondjuk józan paraszti ésszel is érthető.

Most nézzük meg miért van az, hogy pl.: az amúgy is megrövidült mellizom nagyfokú terhelés hatására nem fejlődik kielégítően?
Ez is a szarkomer hosszához köthető, hiszen a túlterhelt izom rövidült, így a szarkomer is rövidült, vagyis az aktin és miozin szálak túlzott fedésben vannak, a két db Z -lemez között pedig véges a hely, vagyis az izom-összehúzódás hatására, csak nagyon kevés kapcsolódási pont jöhet létre, pont úgy ahogy az előbb a megnyúlt izom esetében leírtam, csak itt nem a túlzott távolság, hanem a túlzott “közelség” miatt.
Így a végcél az izom egyensúly kialakításában, mindkét esetben az izom erősítése, de ezt a végcélt mindkét esetben más kiindulási ponttal kezdjük. Míg a megnyúlt izom beidegzést, addig a rövidült izom nyújtást igényel. A nyújtás nem merülhet ki abban, hogy néhányszor rugózva (ballisztikus nyújtás) előrehajlítjuk a törzset, és az sem jó, ha ingerküszöb alatt tartunk egy pózt 10 mp-ig. Talán az előbb említett eset még mindig jobb, mint edzés után, nyújtás nélkül kisétálni a teremből.

Igazán azzal teszel jót a testednek, ha külön edzést szánsz a stretchingre, vagy olyan mozgásformát is választasz, ami hozzásegít Téged ehhez az élményhez! Szívből ajánlom a bodyART-, a preventív gerinc és a stretching tréningeket!

Keresd szolgáltatásaimat, és keress bátran!