Sarokfájdalom

Közzétéve: 2020. 10. 2.


Ha van 8-12 éves gyermeked, akinek fájt már a sarka, esetleg Neked fájt vagy ismersz olyat, akinek már fájt, bátran olvass tovább! 😊

Testközelből tapasztaltam, hogy néhány gyerek, közöttük az enyém is… sarokfájdalommal küzd.

Vajon mitől?

Merült fel a kérdés. Vajon okozhatja-e a testnevelés órán elmaradt bemelegítés? Mivel nem látom a testnevelés órákat, arról nyilatkozni nem tudok, kielégítő e a bemelegítés… viszont egy biztos, ez a fajta probléma nem a bemelegítés hiánya miatt alakul ki. Nyilván az akut fájdalom időszakában érdemes pihentetni, mivel amúgy is minden lépés olaj a tűzre.

Jellemzően a 8-12 éves korosztályt érinti, de gyakori a futók körében is, esetleg új cipő vásárlása után. Továbbá rizikófaktor még a túlsúly, a lúdtalp, a cukorbetegség, illetve a túlságosan merev, megrövidült Achilles-ín, de kialakulhat akkor is, ha valaki nagyon odavágja a talajra érkezéskor a sarát. (Erre pont  a napokban panaszkodott egy kedves Vendégem)

Bízom abban, hogy tudok egy-két tanácsot adni, annak érdekében, hogy megszűnjön a már meglévő probléma, vagy megelőzd ennek kialakulását.

A plantar fasciitis, azaz talpi fascia gyulladás.

kép forrása: https://www.upstep.com/

Ebben az esetben a sarokcsont körüli terület az érintett. Az ok összetett attól függően, mi váltja ki. Ha a célzott gyakorlatok és stretching hatására nem szűnik, esetleg romlik, érdemes ortopéd orvoshoz fordulni. Tulajdonképpen a sarokcsonton tapadó és eredő izomrostok feszessége miatt a csonthártya egy állandó húzó erőnek van kitéve, ami a csonthártyán egy steril gyulladást hoz létre és ez az ami fáj. Többnyire ez a fájó érzet hosszas pihentetés után romlik, míg mozgás hatására enyhülhet, de lehet hogy nem múlik el teljesen.

Kezelés és megelőzés

Megoldás lehet a rendszeres dinamikus és statikus nyújtás. Az a helyzet, hogy tartom a kapcsolatot a tesitanárokkal (nem Herceghalomban), és sok a panasz az időhiányra, vagyis az edzés részét szinte sehol nem képezi a nyújtás, mert nincs rá idő…ahogy amúgy a felnőtt hobbi sportoknál sincs. Kivételt képeznek azok a sportágak (RG, fitness, tánc), ahol az elemek kivitelezéséhez szükség van a nyújtásra, így a tematika része (sajnos ebben az esetben a túl sok sem a legjobb, de ez egy másik sztori)

A megoldás a vádli, valamint a talp izmainak, a nyújtása, lágy szöveteinek kezelése, később pedig nyújtása és erősítése. Gyerekek esetében, ha Anya masszírozza az is nagyon sokat segíthet! 🙂 Önmagában a masszírozás nem lesz elég.

Masszírozásnál mindig a gyulladt területtől messze kezd az enyhe nyomás kifejtéseket, és úgy haladj a kritikus pont felé. Az első kezelések alkalmával ne is közelítsd meg a fájó pontot, különben soha többet nem nyújtja az öledbe a lábát!  😊 Használható feketenadálytő, árnika krém, esetleg deep blue krém vagy olaj.

A talp nyújtását lábujjhegyen való guggolásokkal vagy guggolás megtartással a térdet a talaj felé engedve lehet klasszul megnyújtani. Valamint különböző keménységű labdákkal, vékony kis hengeres tárgyakkal lehet. Erre alkalmasak a RAD eszközei.

A vádli nyújtására alkalmas egy lépcsőfok, vagy egy jógatégla. A lábfej első 1/3-áig fellép az eszközre, ami stabil! és a sarkat a talaj felé engedi. Ez nem kellemes, eleinte csak néhány másodpercet erőltessünk, és tereljük a figyelmet, utána lehet növelni az időintervallumot. Támadóállásban is megnyújtható a vádli, a hátul lévő sarok letolásával, feszes térddel, 3 irányban is. Itt is fontos a fokozatosság!

 

Figyeld és irányítsd a légzést! A fájdalom miatt nem fogja kifújni a levegőt, ilyenkor finoman szólj rá, hogy fújja ki, és magyarázd el neki, hogy a légzéssel enyhül a fájdalom😊 Mindig az izom nyúlásakor fújja ki a levegőt, hogy a stretch-hatás létrejöjjön!

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg a barátaiddal is😊