Derékfájdalom ellen helyes edzéssel…

Közzétéve: 2016. 09. 18.


A cikket a terhesség gerincre gyakorolt hatása ihlette, de mikor láttam néhány szabálytalan gyakorlat végrehajtásról készült képet, nem tudtam elmenni mellette szótlanul, hiszen az ilyen “szabálytalan” edzésnek, pont olyan hatása van a gerincre, mint egy növekvő pocaknak, legyen az a magzat növekedése vagy egyszerűen a növekvő hasi zsír, emiatt pedig könnyen kialakulhat a derékfájdalom. A derékfájdalom ellen helyes edzéssel azonban felveheted a harcot!

13241372_838877376218692_8297571810338508566_n

kép forrása: Pinterest

Hogy miért alakulhat ki derékfájdalom!? Ezért:

Bioszórán megtanulhattad és lehet még emlékszel is rá, hogy a gerincoszlop 33-35 csigolyából áll. 7 nyaki, 12 háti és 5 ágyéki (derék táji csigolyák), továbbá 5 csigolya keresztcsonttá és másik 4-6 csigolya farkcsonttá nőtt össze.

A hátgerinc nagyon erős, ugyanakkor nagyon rugalmas is, mivel kisebb részekből, és jó esetben egészséges csigolyákból, szalagokból, izmokból és porckorongokból áll össze. Amennyiben erős és mozgékony is, változatos mozdulatokat tesz lehetővé, ha nem akkor jönnek a fájdalmak (derékfájdalom, hátfájdalom, kisugárzó, vagy szúró, hasogató fájdalom). 

A csigolyákat a köztük elhelyezkedő rostos porckorongok választják el egymástól. Ezek párnaként védik a csigolyákat az ütésektől, és segítik a gerincoszlop egyenesen tartását. Azonban, ha gyengék a csigolyákat stabilizáló paravertebrális (gerinc melletti) valamint a csigolyák közötti izmok, akkor a csigolyák az egyik oldalra “dőlnek” (mivel a túlterhelt izmok, amik berövidülnek, elhúzzák őket) és egy idő után a hatalmas nyomás miatt kibuggyannak és kiszakad(hat) a rostos porc “burka”,és már ott is a sérv…
A stabilitás megőrzéséhez a gerincnek tehát szüksége van rugalmas és erős ínszalagokra és izmokra. Ezért különösen fontos ennek célzott és preventív edzése. Terhesség előtt, alatt, után és akkor is, ha valaki egyáltalán nem kerül kapcsolatba a terhességgel (viszont a kelleténél pl. nagyobb hassal rendelkezik, vagy a képen látható módon gyakorol) meg kell tanulnia használni a mély izmait, hogy mindezt elkerülje.

Én a terhességem utáni évben szembesültem azzal milyen a gerincsérv… igaz nekem nyaki van, majd erről később…nekem ez úgy alakult ki, hogy volt egy komolyabb váll sérülésem, és nem volt megfelelően rehabilitálva.
Számomra ezért ennyire fontos a gerinc állapota, a core izmok és a prevenció.

Mivel a bejegyzésemet a terhesség miatti derékfájdalom, és egyéb hátfájdalom ihlette, most vizsgáljuk meg a terhesség hatását a gerincoszlopra, (egyébként hormon hatás nélkül ugyanilyen hatása van a kidomborodó hasnak és a helytelenül végrehajtott gyakorlatoknak is!!!)
A porckorongok és ínszalagok fokozottan megnyúlnak relaxin nevű hormon miatt. Ahogy a méh növekszik, (terhesség hiánya esetén a zsigeri zsírtöbblet, vagy a mélyhasizom aktivitásának teljes hiánya) kiemelkedik a has a medencéből, előrehúzza a gerincoszlopot, ezzel extrán terhelve az ágyéki szakaszt és előrebillentve a medencét.

A túlnyúlt hasizmok már nem képesek elölről támasztani a gerincoszlopot, így az ágyéki szakaszon fokozódik a lordózis. A fej előreesik a háti szakaszon megnövelve ezzel a kifózist. A csípő előrebillen. A keresztcsonttal együtt előremozdul.
Azt hiszem, nem folytatom…
Ennyiből is érezheted, hogy szükség van arra, hogy tudatosan sportolj! Ami ennél is fontosabb preventíven, hogy a kialakult helyzeten ne ronts, hanem lehetőleg javíts! Számtalan portálon tölthetsz le edzéseket, de ez sajnos nem garancia arra, hogy a helyes kivitelezést látod.
A funkcionalitás szempontjából elengedhetetlen a helyes mozgássztereotípia, ez egy mozgás kivitelezéséhez szükséges izmok elvárt és meghatározott sorrendben való bekapcsolását jelenti, ha a sorrend nem az elvárt szerint alakul, akkor kialakulnak a blokkok, a fájdalmak, a berövidülések, a túlterhelések…

Mindennek az alapja a központ stabilitása, vagyis a centrális izmok helyes agy-ideg-izom kapcsolata. A medence izmainak tudatos és kontrollált mozgatása.
Szeretnél, preventíven, helyesen edzeni, és megtanulni a tested, leginkább a gerinced valamint a centrális izmaid helyes használatát, hogy megszüntesd vagy megelőzd a derékfájdalmat és/vagy a hátfájdalmat!?
Megteheted, csoportos óráimon, személyi edzéseimen, ha az izmaidnak szükségük van arra,hogy újra megtanítsd nekik a helyes működést, hogy egyáltalán be tudjanak kapcsolni akkor a tréningedet az intelligens tornával kezdjük.
Gyerek nem akadály, maximum ellenállás, a guggolásodhoz, vagy a bicepsz gyakorlatokhoz.??

Amennyiben kérdésed van keress a +36302053779 telefonszámon!

A döntés a Tiéd! A változás lehetősége a Te kezedben van!
A kérdés: a kifogásod erősebb vagy a szabad, fájdalommentes és egészséges mozgás iránti vágyad!?
R.